5 feb. 2012

GLAS I INREDNINGEN


Nu har Fabriken dragit igång bloggåret 2012 med första temat som är
Glas i inredningen
och här kommer mitt bidrag till temasamlingen.

Glas är ett material som kan fascinera och inspirera med sina motsägelsefulla egenskaper.
Det är ett hårt material som kan se och kännas så väldigt mjukt.
Glaset leker med ljuset och beroende på tidpunkt på dygnet kan ljuset ge glaset helt motsatta intryck.
Jag gillar verkligen glas då det finns i så många former och färger, man kan variera inredning och utsmyckning i det oändliga med vackra detaljer i glas.



I en liten glasampel i köksfönstret hänger ett fint stilleben med hjärtan på tråd och en taklök.
Jag gillar hur ljuset bryts i knoppen i botten av ampeln.



På mitt nattduksbord har jag en liten lövformad glasskål där jag har mina smycken under natten.
På mitt smyckesträd hänger ett vackert rött halsband i glas från Venedig, en present från min mamma.



För snart tjugo år sedan var jag på skolresa i Tjeckien. 
I den lilla byn Telc inhandlade jag dessa vackra glas, handblåsta efter förebilder från medeltiden.
Jag hade egentligen inte råd, men jag kunde bara inte motstå dom.
Och jag ångrar det inte.



Jag är lite av en loppista, och de här fina  rökfärgade skålarna föll jag för direkt.
Kakfatet har jag fått från min ömma moder och idag får de ha söta lärkkottar på display istället för goda kakor.



När jag rotade runt i mina gömmor så hittade jag ett antal olika småvaser i skiftande färger och former.
En del loppisfynd, annat nytt.
Solen och vattnet och tulpanerna och glaset skapar intressanta skiftningar som är svåra att motstå.



Jag har fått lite dille på att virka tröjor till glasburkar och glasvaser.
Här är ett alster som blev klart häromdagen bara.
Kontrasterar fint mot den fyrkantiga vasen.



Dessa härliga te- eller kaffeglasen skapar en mysig känsla av Orienten.



De här små glasburkarna fyndade jag på IEMS.
Perfekta att lägga små skatter i.
Här har jag sparat torkade växter och frökapslar.
Jag har alltid tyckt att vissnade växter och blommor uttrycker 
en annorlunda skönhet, lite vemodig och skör.




Några av de kanske vackraste och mest feminina jag har hemma är mina parfymflaskor.
Jean Paul Gaultiers parfym Classic kommer i så läckra flaskor så jag sparar dem även efter 
att parfymen har tagit slut.
Jag hittade en gammal fin flakong på en loppis för inte länge sedan och den hör 
till ett av mina favoritföremål.




Tidigare i inlägget skrev jag om hur glaset och ljuset leker med varandra, och den lilla flaskans knopp gör precis detta. Jag kan titta länge, länge i den för att se skiftningar och hur ljuset bryts i den.
Så vackert.


Ja, glas inspirerar mig och om du vill inspireras mera, gå in på Fabrikens sida och se hur andra bloggare relaterar till Glas i inredningen. Superkul!


Fridens liljor!
~


--------------------------------
PS.
Här har jag lite länkar till vad man kan göra för kreativt med gamla glasburkar:




2 kommentarer:

CreandoPhoto sa...

Vilket FINT inlägg! Verkligen vackra bilder. Kramar Kicki

Malin - stjärnflocka sa...

Underbara bilder!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...