30 aug. 2012

Besök på Lim & Handtryck


Nu var det ett tag sedan, men jag vill ändå lägga upp bilder från mitt besök på Lim & Handtryck i Mölndal i våras. 
Lim & Handtryck tillverkar tapeter på gamla originalvalsar, de block- och limtrycker utifrån äldre traditioner och använder sig av ekologiska färger.
Det var fascinerande att se maskineriet och alla valsar och tapeterna är fantastiskt vackra. De har en speciell lyster pga den linoljeförstärkta limfärgen de använder sig av och de blandar sina egna kulörer utifrån mineraliska pigment.


Lim o Handtryck
Lim & Handtryck tillverkar tapeter på originalvalsar från 1800-talet till ca 1950-tal.


Lim o Handtryck
Jag hade svårt att slita mig från att fotografera valsarna, det är något med mönstren som fascinerar mig!


Lim o Handtryck
Deras show room ligger inne i verkstan och har de tid kan man få en liten genomgång av tilverkningen och historien bakom företaget.


Lim o Handtryck
Maskinen de använder till trycket kallas "Rosenmaskinen" och är från sent 1800-tal.

Lim & Handtryck ligger i vackra Kvarnbyn i Mölndal, på1800-talet ett av Sveriges viktigare industriområden. De gamla fabrikslokalerna inrymmer numera företag, museer, hantverkare och konstnärliga verksamheter och Kvarnbyn är väl värd ett besök för att promenera i genuin miljö och få sig lite kultur till livs.




2 kommentarer:

CreandoPhoto sa...

Tack för ett fint tips. Dit har vi ju nära :)

Kramar

Maria sa...

Förstår att du fastnar för valsarna, det gör jag med. Mycket vackra! Och maskinen! VArför kan de inte göra lite vackrare maskiner nuförtiden?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...